Програма "Освіта"

Текст актуальної, діючої програми можна знайти по двох посиланнях:

Міської ради: http://mkrada.gov.ua/documents/22451.html
і Міського управління освіти: http://osvita-mk.org.ua/2013-…/programa_osvita_2013-2017.doc

На момент, коли я цікавився тим текстом, він був неповноцінним на обох посиланнях. На сайті ради не було додатку №2 - дуже важливого. На сайті управління освіти були трохи перемішані окремі розділи. Ну, менше з тим - тут текст повноцінний і читати його зручно, можна зайти на посилання і все побачити, зрозуміти, подумати про те, як цю програму виконувати.

Почати ті роздуми логічно з діючого законодавста, законів передовсім. Про освіту (ДошкільнуСереднюПозашкільну і Вищу) і Про місцеве самоврядування  - це ж вихідна точка. А, ще є Указ Президента і Державна національна програма 
А в розділах сайту коментарі, інформація про хід виконання і таке інше.

Міська комплексна програма «Освіта» на 2013 -2017 роки
Затверджена рішенням міської ради
від 22.11.2012 №22/6[1]

1       Розділ І. Визначення проблем, на розв’язання яких спрямована Програма

1.1         Освіта - основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави.
Освіта Миколаєва – цілісна система відтворення наукового, інтелектуального, духовного потенціалу молодого покоління. Розвиток освіти міста покликаний створити умови для розвитку і самореалізації кожної особистості, забезпечити умови для інтелектуального, соціального, морального і фізичного розвитку учнів, а в стратегічному плані закласти базис для формування демократичного суспільства, що визнає освіченість, вихованість, культуру найвищою цінністю, незамінними чинниками стабільного, прискореного розвитку України.
Міська комплексна програма «Освіта» на 2013-2017 роки (далі – Програма) визначає перспективи освітньої галузі міста. В основу Програми покладені державні стратегія й основні напрямки розвитку освіти в ХХІ столітті, викладені в Національній доктрині розвитку освіти. У Програмі максимально враховано суспільні потреби мешканців міста Миколаєва щодо рівня освіти, сучасні світові тенденції глобалізації, розвиток науково-інформаційних технологій, досягнення у галузі педагогічних новацій.
Система освіти міста Миколаєва, з огляду на нові потреби суспільства, забезпечує якісний рівень дошкільної та загальноосвітньої підготовки особистості, здатної реалізуватися в суспільстві.
У місті сформована і продовжує удосконалюватись мережа закладів освіти, яка забезпечує конституційне право кожного громадянина на доступну, безоплатну і якісну освіту.
Система освіти Миколаєва має багатофункціональну структуру, до складу якої входить 161 установа та заклад освіти, з них:
·        дошкільних навчальних закладів – 71;
·        загальноосвітніх шкіл, в тому числі ліцеїв, колегіум, гімназій – 68;
·        загальноосвітні школи з вечірньою формою навчання – 3;
·        спеціальний НВК «ДНЗ-ЗНЗ» для дітей зі зниженим зором – 1;
·        позашкільні навчальні заклади – 7;
·        муніципальний академічний коледж – 1;
·        науково-методичний центр – 1;
·        Будинок учителя – 1;
·        гуртожитки для педагогічних працівників -1;
·        логопедичний пункт -1;
·        фільмотека – 1;
·        ПМПК – 1;
·        централізована бухгалтерія – 1;
·        група по централізованому господарчому забезпеченню – 1;
·        науково-педагогічна бібліотека - 1

1.2         Дошкільна освіта

Всебічний розвиток дошкільників міста відповідно до їхніх індивідуальних особливостей, культурних потреб здійснюють 71 ДНЗ, де працюють понад 1474 педагоги, виховуються 15 079 тис. дітей, що на 2,2 тис. більше ніж у 2007 році.
У 2012 році відкрито додаткові групи в ДНЗ № 5, 118, 121, 130, 140, 148.
Спостерігаються позитивні тенденції щодо підвищення якості дошкільної освіти міста:
 1      зростає показник охоплення дітей дошкільною освітою і становить 72,3 %;
 2      100% діти п’ятирічного віку отримують дошкільну освіту за різними формами
 3      відновлено діяльність 6 ДНЗ (№ 7, 47, 48, 59, 83, 140, 147) на 850 місць;
 4      відремонтовано 29 приміщень ДНЗ на 580 місць;
 5      проведено роботу щодо зміцнення матеріально-технічної бази дошкільних закладів;
 6      облаштовано автомістечки (у 71 ДНЗ),
 7      басейни (ДНЗ №№ 50, 49, 99),
 8      міні- стадіони (у 71 ДНЗ),
 9      фітобари (ДНЗ №№ 1, 5, 74, 10, 17, 52, 139, 134, 140, 133, 12, 49, 130),
 10   фізіотерапевтичні кабінети (у 27 ДНЗ);
 11   Удосконалюється зміст дошкільної освіти через:
 12   перехід до педагогіки розвитку, яка передбачає особистісно-гуманний підхід в освітньому процесі;
 13   застосування інноваційних технологій, прогресивних систем, що сприяють підвищенню якості освіти;
 14   впровадження програми розвитку дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт»;
 15   активізацію гурткової роботи за художньо-естетичним, інтелектуально-пізнавальним та фізкультурно-спортивним напрямами;
 16   збільшення кількості дітей, які отримують реабілітаційно-корекційну допомогу (до 3,5 тис.).

1.3         Загальна середня освіта

Враховуючи демографічну ситуацію, мережа загальноосвітніх закладів міста не потребує збільшення та відповідає потребам населення й характеризується розмаїттям типів навчальних установ. Стабільно функціонує 71 заклад, в тому числі 3 заклади з вечірньою та заочною формами навчання, в яких здобувають загальну середню освіту понад 39,0 тис. учнів, навчання та виховання забезпечують майже 3,0 тис. педагогічних працівників. На виконання статті 35 Закону України «Про освіту» в частині здійснення повної середньої освіти створено умови для задоволення освітніх потреб різних категорій населення. Так, на базі україномовних створено 253 класи з російською мовою навчання. У 112 класах шкіл міста поглиблено навчаються 3425 учнів.
Отримані у школі знання мають забезпечити випускникам конкурентну спроможність на ринку праці. У забезпеченні якісної профільної освіти є певні здобутки:
 1      67% учнів 10 класів охоплено профільним навчанням;
 2      92% учнів основної школи – допрофільною підготовкою;
 3      апробовано моделі навчання за профільними групами та за індивідуальними освітніми траєкторіями;
 4      налагоджено ефективне соціальне партнерство з ВНЗ;
 5      створено консультативні пункти професійного самовизначення школярів;
 6      навчальну практику учнів приведено у відповідність до профілю навчання;
 7      понад 90% випускників 11 класів отримали бали високого та достатнього рівнів з профільних дисциплін (українська та англійська мови, історія України, правознавство і декоративно-прикладне мистецтво) за підсумками ДПА.
Якість освітньої підготовки школярів засвідчує, що:
 1      забезпечено достатній рівень підготовки учнів 4 класів для навчання у школі ІІ ступеня;
 2      у більшості випускників основної школи сформовано базовий рівень знань. Показником їх готовності до профільного навчання є належний рівень навченості з предметів суспільно-гуманітарного, природничо-математичного та художньо-естетичного циклів;
 3      у переважної частини випускників старшої школи простежується стійка орієнтація щодо продовження навчання.
Педагогічні колективи міста наполегливо працюють над створенням здоров’язберігаючого освітнього середовища. Потужною силою формування свідомого ставлення до власного здоров’я є навчальні предмети «Основи здоров’я» та «Валеологія», система фізкультурно-оздоровчої та спортивної роботи.
У 55 навчальних закладах успішно реалізуються просвітницько-профілактичні програми формування здорового способу життя. 29 освітніх установ залучені до роботи у пілотному проекті щодо виховання в учнів відповідального ставлення до власного здоров’я, що здійснюється за підтримки Національної академії педагогічних наук України МОНМС.
Психологічний супровід освітнього процесу здійснює потужна служба близько 160 фахівців. Суттєвим досягненням є введення посади соціального педагога в 60 ЗНЗ.
Протягом останніх років освітяни активно впроваджували нові моделі позаурочної виховної діяльності, спрямовані на духовне зростання дитини, створення престижу духовності, формування патріотизму, громадянської позиції, навичок культури поведінки, здоров’я, міжетнічних відносин учнівської молоді тощо.
Освітянами міста накопичено перспективний педагогічний досвід роботи з інтелектуально обдарованою молоддю.
Постійно зростає кількість учасників й переможців конкурсів і змагань. Миколаїв увійшов до п’ятірки регіонів з найбільшою кількістю учасників і переможців ігор-конкурсів «Кенгуру», «Левеня», «Колосок», «Соняшник».

1.4         Спеціальна освіта для дітей з вадами у фізичному розвитку

Відповідно до концепції гуманітарного розвитку України на період до 2020 року однією з основних цілей є забезпечення прав людей з особливими потребами та обмеженими фізичними можливостями. Тому задля формування системи диференційованої інклюзивної освіти, доступної для всіх осіб даної категорії, в місті функціонує спеціальний навчально-виховний комплекс «ДНЗ-ЗНЗ» для дітей зі зниженим зором. Зазначений комплекс має у своєму складі дошкільне відділення, яке налічує 137 вихованців та шкільне відділення на 177 учнів; класи для дітей із затримкою психофізичного розвитку створені у ЗОШ №№ 10, 46, 53. Відкрито класи інклюзивної освіти у ЗОШ №46.


1.5        
Позашкільна освіта


Серед пріоритетних напрямів розвитку освіти в Україні – позашкільна освіта. Педагогічні колективи 7 ПНЗ, в яких працюють 216 педагогів, сприяють творчій самореалізації особистості, залучають до активної громадської діяльності, організовують змістовне дозвілля дітей. Позашкільною освітою охоплено майже  11107 тис. дітей, позакласною - понад 18 тис. Мережа гуртків постійно удосконалюється на задоволення освітніх запитів дітей та батьківської громадськості. Найбільшим попитом користуються гуртки та творчі об’єднання  художньо-естетичного напряму. Стабільною є ситуація щодо гуртків еколого-натуралістичного та туристсько-краєзнавчого напрямів.
Свідчення творчої діяльності керівників гуртків - результати участі вихованців у різнорівневих конкурсах, фестивалях, змаганнях.
Забезпечено стале зростання педагогічної майстерності освітян, про що свідчить збільшення кількості педагогів, які презентують свої досягнення у фахових конкурсах.

1.6         Вища освіта І- ІІ рівнів акредитації

На замовлення громади міста Миколаєва з метою впровадження системи освітньо-виховних умов художньо-творчого розвитку особистості на основі синтезу і засвоєння науки, філософії, мистецтва, що ґрунтується на формуванні світовідчуття та світосприймання у процесі самореалізації особистості учнів; відродження національної культури, мистецтва, традицій; реалізації концепції створення нової української національної школи створено Миколаївський муніципальний академічний коледж. У 2012 році отримано ліцензію на 40 бюджетних місць за двома спеціальностями: акторське мистецтво та декоративно-прикладне мистецтво.
Даний заклад академічного рівня з поглибленим вивченням дисциплін художньо-естетичного циклу та декоративно-прикладного мистецтва покликаний сприяти актуалізації особистісних якостей кожної дитини, розвитку її здібностей і талантів, формуванню її індивідуальності та суб’єктності.
Діяльність коледжу ґрунтується на всіх провідних принципах (базових, предметних, креативних) та  здійснюється з дотриманням таких визначальних підвалин:
•           єдність мети і завдань, форм і методів діяльності (нероздільність процесів навчання, виховання й розвитку);
•           органічне поєднання диференціації в організації навчально-виховного процесу з індивідуалізацією в змісті освіти.
Завдання діяльності коледжу щодо формування художньо-естетичної культури учнів полягають у відродженні національної свідомості, розвитку української культури й мови та особистісного потенціалу, закладеного в дитині природою.

1.7         Нагальними залишаються проблеми[2]:

 1      перевантаження груп ДНЗ, де на 100 місцях виховуються 134 дитини (по Україні – 119);
 2      неможливість задовольнити 100% потребу батьків у дошкільній освіті;
 3      недотримання фізіологічних норм харчування через недостатнє фінансування;
 4      недостатня інтеграція ІКТ в освітній процес;
 5      збереження здоров’я вихованців (лише 53% школярів мають безпечний рівень здоров’я; в 2,5 рази за роки навчання збільшується кількість хронічно хворих); невідповідний стан забезпечення навчальних закладів медичними працівниками;
 6      відсутність фінансування позашкільної освіти на державному рівні;
 7      оптимізація мережі ЗНЗ (використання більшості ЗНЗ на 40 – 50% від проектної потужності);
 8      впровадження інклюзивної освіти;
 9      модернізація матеріально-технічної бази навчальних закладів (понад 50% будівель навчальних закладів функціонують 50 і більше років);
 10   соціалізація учнівської молоді;
 11   співпраця педагогів, учнів та батьків задля спільного вирішення проблем сім’ї і школи;
 12   створення фондів розвитку освіти;
 13   забезпечення відповідного соціального захисту учасників навчально-виховного процесу;
 14   підвищення рівня управлінської культури, управлінської компетентності та громадянської свідомості педагогів.

2       Розділ ІІ. Визначення мети Програми

Мета Програми - формування доступної та якісної освітньої системи, що відповідає вимогам суспільства, яке динамічно розвивається, запитам особистості та потребам держави з більш повним використанням можливостей міста Миколаєва.
Створення умов для саморозвитку дітей, усвідомленого визначення ними своїх можливостей і життєвих цінностей, широке впровадження комп’ютеризації, інформатизації.
Збереження та формування фізичного і морального здоров’я дітей.

3       Розділ ІІІ. Обґрунтування шляхів і засобів розв’язання проблеми, обсягів та джерел фінансування;строки та етапи виконання Програми

Проблеми передбачається вирішити шляхом[3]:
 1      розвитку і вдосконалення мережі навчальних закладів;
 2      зміцнення матеріально-технічної та інформаційної бази навчальних закладів;
 3      забезпечення соціального захисту дітей;
 4      забезпечення соціального захисту педагогічних працівників:
 5      заохочення педагогічних працівників, продовження практики виплати надбавок до посадового окладу за складність і напруженість у роботі, преміювання працівників галузі та інше;
 6      розробка виховної системи на засадах духовних цінностей українського народу, формування національної свідомості;
 7      створення умов для збереження здоров’я та фізичного розвитку дітей, покращання медичного супроводу навчально-виховного процессу;
 8      збереження інтелектуального потенціалу учнівської молоді
a.      (системи виявлення, розвитку та підтримки талановитої молоді;
b.      стимулювання творчої активності кожної дитини;
c.      забезпечення участі школярів в інтелектуальних конкурсах, змаганнях, турнірах;
d.      виплати стипендій міського голови та міської ради обдарованим учням);
 9      реформування змісту освіти
a.      (розширення мережі закладів з профільним навчанням;
b.      продовження практики різноманітних форм профорієнтаційної роботи з учнями, викладання спецкурсів в загальноосвітніх класах, функціонування факультативів на задоволення освітніх потреб учнів та їх батьків;
c.      забезпечення впровадження інноваційних форм організації навчально-виховного процесу в загальноосвітніх навчальних закладах, застосування електронних програмних засобів навчання;
d.      формування й розвиток ІКТ-компетенцій школярів,
e.      проведення Інтернет-олімпіад та ін).
Обсяг фінансування Програми уточнюватиметься щороку під час складання проекту міського бюджету на відповідний рік у межах прогнозованих показників, доведених на галузь «Освіта», а також за рахунок інших джерел, не заборонених чинним законодавством.
Програма реалізуватиметься в межах загального обсягу бюджетних призначень відповідно до функціональної класифікації галузевих бюджетних підпрограм та у розрізі кодів економічної класифікації в складі кошторисів за функціями.
Програма реалізується в один етап протягом 2013 - 2017 років.

4       Розділ ІV. Перелік завдань і заходів Програми та результативні показники.

1.         Забезпечення для населення міста державних гарантій доступності та рівних можливостей отримання повноцінної освіти незалежно від місця проживання і матеріального статку; безоплатності повної загальної середньої освіти в межах державних стандартів.
2.         Досягнення нової сучасної якості дошкільної, загальної середньої, вищої, позашкільної освіти відповідно до запитів та можливостей споживачів освітніх послуг; максимальне наближення навчання і виховання кожного учня до його відповідальності, здібностей та особливостей.
3.         Забезпечення здобуття освіти в умовах, що гарантують здоров'я, захист прав особистості учнів в освітньому процесі, їх психологічну і фізичну безпеку.
4.         Створення оптимальних умов для виявлення обдарованої молоді та надання їй підтримки в розвитку творчого потенціалу, самореалізації такої молоді.
5.         Упровадження технологій управління навчальними закладами на новій методологічній основі.
6.         Забезпечення умов для апробації та ефективного впровадження прогресивних технологій інноваційного розвитку, сучасних принципів організації навчально-виховного процесу в усіх ланках освіти.
7.         Досягнення якісних змін інформаційних потоків та комунікацій в усіх ланках системи освіти, в освітньому процесі та в управлінні; застосування сучасних технологій створення баз даних про освіту та освітні середовища, оперативного збору, обробки і обміну інформацією.
8.         Піднесення соціального статусу і професіоналізму педагогічних працівників; орієнтація підготовки та перепідготовки педагогічних кадрів на інноваційні підходи до освіти, упровадження сучасних форм, методів і технологій, вибудовування демократичних комунікацій, ділового партнерства, визнання унікальної цінності особистості учасників освітнього процесу в навчальних закладах.
Основним узагальнюючим результативним показником виконання Програми має стати збалансована відповідність:
–          якості освітнього процесу в навчальних закладах до цілей і стандартів освіти в державі;
–          задоволеності очікувань учасників процесу освіти від якості наданих закладами освіти послуг.
Ці результати конкретизуватимуться у[4]:
A.     створенні механізмів сталого розвитку системи освіти міста Миколаєва;
B.     досягненні якості мережі навчальних закладів усіх типів за змістом освіти, формами і мовою її здобуття; безпечністю та сприятливістю умов навчально-виховного процесу для здоров'я учасників;
C.     забезпеченні наступності і безперервності освіти у всіх її ланках;
D.     розвинутості сучасного ресурсного забезпечення навчальних закладів у регіоні, у тому числі матеріально-технічного, навчально-методичного, інформаційно-комунікаційного оснащення, кадрового забезпечення;
E.     створенні комфортних соціально-психологічних умов діяльності для всіх учасників освітнього процесу, що ґрунтуватимуться на впровадженні в життя колективів навчальних закладів ідей людиноцентризму;
F.     досягненні ефективної моделі управління якістю освіти в місті на підставі розбудови системного моніторингу стану та результатів функціонування і розвитку системи освіти на всіх рівнях, адаптивності управління, прийнятті ефективних управлінських рішень за результатами;
G.    відповідності державним стандартам, конкурентноздатності здобутої випускниками навчальних закладів освіти незалежно від їх соціального статусу, фізичних та особистих можливостей.
Для досягнення мети та завдань Програми передбачено відповідні заходи (додаток  2).
Таблиця показники


5       Розділ ІV. Координація та контроль за виконанням Програми

З метою контролю за виконанням Програми управління освіти, отримує інформацію від науково-методичного центру, навчальних закладів міста, аналізує стан реалізації Програми.
Безпосередню координацію та контроль за виконанням завдань і заходів Програми здійснює управління освіти Миколаївської міської ради, щороку до 20 січня інформує постійну комісію з питань освіти і культури, у справах сім`ї, молоді та спорту, управління економіки та інвестицій Миколаївської міської ради про виконання заходів Програми.



Додаток № 1 до Програми
Паспорт міської комплексної програми «Освіта на 2013 - 2017 роки»

1. Програму затверджено рішенням міської ради від _22.11.2012 № _22/6.
2. Ініціатор: управління освіти Миколаївської міської ради
3. Розробник програми: управління освіти Миколаївської міської ради
4. Співрозробники:
–          управління охорони здоров’я Миколаївської міської ради
–          управління сім’ї, дітей та молоді Миколаївської міської ради
–          управління капітального будівництва
–          служба у справах дітей Миколаївської міської ради
5. Відповідальний виконавець:
–          управління освіти Миколаївської міської ради;
–          навчальні заклади та установи міста.
6. Співвиконавці:
–          управління охорони здоров’я Миколаївської міської ради
–          управління сім’ї, дітей та молоді Миколаївської міської ради
–          комунальне підприємство Миколаївської міської ради «Капітальне будівництво м. Миколаєва»
–          служба у справах дітей Миколаївської міської ради
–          КП «Миколаївелектротранс»
7. Термін виконання: 2013 - 2017 рр.
8. Обсяги та джерела фінансування:

Джерела фінансування           Обсяг фінансування (тис.грн.)           у тому числі за роками
                                                2013 рік           2014 рік           2015 рік           2016 рік           2017 рік
місц. бедж.      2 793 035,4      522645,7          531673,7          558604,1          579714         600397,9
інших дж.        45 979,7           8571,2              8847,6              9211,6  9          519,6              9829,7

Разом              2 839 015,1      531216,9          540521,3          567815,7          589233,6      610227,6






[1]  Нумерація розділів В.Петриченко
[2] Виділення у якості підрозділу – В.Петриченко
[3] Нумерація ВП.
[4] Нумерація ВП.

Немає коментарів:

Дописати коментар