1. Загальні питання

Відповідальний від управління освіти: ...

Читання програми в її поточному стані поставило ряд запитань, зокрема:

Запитання

1. Структура програми


Перший розділ містить підрозділи по підгалузях (дошкільна, шкільна і т.п.), подальші розділи такого поділу не мають. Розчиняється спрямованість і не видно стану тієї чи іншої підгалузі (назва?). Видається доцільним більш виразно відокремити підгалузі - або в інших розділах програми, або навпаки: всю програми поділити передовсім на підгалузі, а в них вже окреслити стан, напрямки, методи і т.п. Деякі розділи (матеріальна база, інклюзив, взаємодія з громадою) будуть повторюватись, деякі не можуть не бути специфічними.

2. Срок дії

Програма розрахована на п'ять років, а чому? Ну, історично колись були п'ятирічки, але тепер їх нема. Жоден з розділів програми не містить якогось розгорнутого на п'ять років послідовного процесу. Цілком прийнятою видається програма на рік з коригуванням в кінці року тих положень, що цього потребують. Затверджений на п'ять років текст програми видається і не потрібним, і не оптимальним.

На ці запитання зручніше відповісти у вигляді пропозиції. Пропозиції зміни підходу до цієї програма взагалі.

Пропозиція

В цьому документі начеркові пропозиції щодо перегляду формату розділу програми Освіта. Ці пропозиції складаються з двох частин А і Б.

А. Вихідний текст актуальної програми (пункти оригінального тексту позначені №\..), розподілений по складовим освітньої системи в порядку зменшення пріоритетів. Це виключно вихідний текст, але структурований по-новому.


1.7 Нагальними залишаються проблеми[1]:

1.7.1 Дошкільні навчальні заклади

1.7.1.1 9\ модернізація матеріально-технічної бази навчальних закладів (понад 50% будівель навчальних закладів функціонують 50 і більше років)[2];
1.7.1.2 12\ створення фондів розвитку освіти[3];
1.7.1.3 1\ перевантаження груп ДНЗ, де на 100 місцях виховуються 134 дитини (по Україні – 119);
1.7.1.4 2\ неможливість задовольнити 100% потребу батьків у дошкільній освіті;
1.7.1.5 3\ недотримання фізіологічних норм харчування через недостатнє фінансування;
1.7.1.6 4\ недостатня інтеграція ІКТ в освітній процес; (?)
1.7.1.7 8\ впровадження інклюзивної освіти;
1.7.1.8 13\ забезпечення відповідного соціального захисту учасників навчально-виховного процесу[4];
1.7.1.9 14\ підвищення рівня управлінської культури, управлінської компетентності та громадянської свідомості педагогів.

1.7.2 Загальноосвітні навчальні заклади

1.7.2.1 9\ модернізація матеріально-технічної бази навчальних закладів (понад 50% будівель навчальних закладів функціонують 50 і більше років);
1.7.2.2 12\ створення фондів розвитку освіти;
1.7.2.3 7\ оптимізація мережі ЗНЗ (використання більшості ЗНЗ на 40 – 50% від проектної потужності);
1.7.2.4 4\ недостатня інтеграція ІКТ в освітній процес;
1.7.2.5 5\ збереження здоров’я вихованців (лише 53% школярів мають безпечний рівень здоров’я; в 2,5 рази за роки навчання збільшується кількість хронічно хворих); невідповідний стан забезпечення навчальних закладів медичними працівниками;
1.7.2.6 8\ впровадження інклюзивної освіти;
1.7.2.7 10\ соціалізація учнівської молоді;
1.7.2.8 11\ співпраця педагогів, учнів та батьків задля спільного вирішення проблем сім’ї і школи;
1.7.2.9 13\ забезпечення відповідного соціального захисту учасників навчально-виховного процесу;
1.7.2.10 14\ підвищення рівня управлінської культури, управлінської компетентності та громадянської свідомості педагогів.

1.7.3 Позашкільна освіта

1.7.3.1 6\ відсутність фінансування позашкільної освіти на державному рівні;
1.7.3.2 8\ впровадження інклюзивної освіти;
1.7.3.3 13\ забезпечення відповідного соціального захисту учасників навчально-виховного процесу;
1.7.3.4 14\ підвищення рівня управлінської культури, управлінської компетентності та громадянської свідомості педагогів.

Б. Пропонована структура розділу по схемі "проблема – заходи".

Пропонується така змінена і доповнена структура розділу (на прикладі дошкільних): нумеровані цифрами проблеми і нумеровані буквами заходи. Мова йде тільки про структуру, наповнення заходів, зрозуміло, досить умовне.

1.7 Проблеми і пропоновані заходи

1.7.1 Дошкільні навчальні заклади

1.7.1.1 Застаріла матеріально-технічна база (понад 50% будівель навчальних закладів функціонують 50 і більше років).

   A. 9\ модернізація матеріально-технічної бази навчальних закладів;

   B. 0\ продаж застарілих будівель;

   C. 0\ будівництво нових приміщень;

   D. 0\ оренда приміщень.

1.7.1.2 Брак фінансування

   A. 12\ створення фондів розвитку освіти;

   B. …

1.7.1.3 Брак потужностей, що призводить до:
   1\ перевантаження груп ДНЗ, де на 100 місцях виховуються 134  дитини (по Україні – 119); 2\ неможливість задовольнити 100% потребу батьків у дошкільній освіті;

   A. введення в дію нових закладів;

   B. розширення діючих закладів .

1.7.1.4 3\ недотримання фізіологічних норм харчування через недостатнє фінансування;

   A. 12\ створення фондів розвитку освіти;

   B.

1.7.1.5 4\ недостатня інтеграція ІКТ в освітній процес; (?)

   A. ?

   B. …

1.7.1.6 8\ впровадження інклюзивної освіти;

   A. ?

   B. …

1.7.1.7 13\ забезпечення відповідного соціального захисту учасників навчально-виховного процесу;

1.7.1.8 14\ підвищення рівня управлінської культури, управлінської компетентності та громадянської свідомості педагогів.

---

[1] Насправді не кожен пункт розділу є визначенням проблеми: інколи заходом, спрямованим на її вирішення.

[2] Тут об'єднані проблема (незадовільний стан) і шлях вирішення (модернізація).

[3] Це не проблема – шлях вирішення різних проблем, пов'язаних з недостатнім фінансуванням.

[4] Мабуть це не проблема. Проблема: недостатній захист. Якщо мова йде про штатний процес, то це "підтримання на належному рівні"?

Немає коментарів:

Дописати коментар